Nytt räknesätt införs från säsongen 2026/2027

Badminton World Federation (BWF) har beslutat att införa ett nytt räknesätt i badminton: bäst av tre set till 15 poäng (3×15) i stället för bäst av tre set till 21 poäng (3×21). Svenska Badmintonförbundets styrelse har nu beslutat att svensk tävlings- och serieverksamhet ska följa detta.
Styrelsen har beslutat att införa räknesättet 3×15 i svensk badminton från och med den 1 juli 2026. Det innebär att det nya räknesättet kommer att användas i svensk tävlings- och serieverksamhet från säsongsstarten 2026/2027 enligt den modell som beskrivs nedan.